Babylon & Beyond

Observations from Iraq, Iran,
Israel, the Arab world and beyond

« Previous Post | Babylon & Beyond Home | Next Post »

EGYPT: Analysts say media freedoms are being restricted as elections approach

October 25, 2010 |  9:22 am

Hamzawy_color_medium3 Election time is when societies open up. Different interest groups and constituencies debate multiple approaches to resolving economic problems, cultural clashes and conflicting agendas.

But Egypt, ahead of next month's parliamentary vote, appears to be heading in the opposite direction, argue Amr Hamzawy and Michele Dunnie, analysts at the Carnegie Endowment for International Peace and its Beirut-based Middle East Center who are overseeing a project on the upcoming elections.

"Increased media freedom has been one of the few bright spots in Egyptian political life over the past decade, but as the November parliamentary elections draw near authorities are cracking down," they write in an exclusive analysis for Babylon & Beyond.

Dunne_color_medium

(The Times over the weekend published a report about how Egyptian activists are increasingly turning to new media to overcome the hurdles.)

Egyptian authorities, Hamzawy and Dunne say, "curtail the liberty to discuss politics and slow down the ability to spread political information."

In addition, "They inhibit the opposition from using the media for communication and political mobilization."

Lastly, "They silence critics who have been persistent thorns in the government’s side because they have not respected political taboos or given in to the usual intimidation tactics."

The details from their research into Egypt's pre-election crackdown on the media continues below.

Among the far-reaching measures is a recent decision by the Egyptian ministry of information to compel satellite channels to obtain licenses before broadcasting an event live or distributing news reports to other television channels. Even before the step was announced, Egypt's satellite broadcasting operator, Nilesat, had blocked the transmissions of four privately owned stations, issued warnings to two others, and canceled the popular talk show “Cairo Today.” Although people close to the government downplayed the significance of the four stations and Nilesat management claimed that it was simply punishing the nonpayment of bills, the stations’ owners have expressed skepticism, suggesting political motives are likely.

It is probably not a coincidence that the decision was delivered as parliamentary election campaigning got underway and the opposition — some are taking part in the elections while others are boycotting, but all are active — becomes increasingly assertive in the streets. Videos and photos of demonstrations, coercion of voters, and other forms of police brutality appearing in the local and international media have caused headaches for the Egyptian government in past polls.

The National Telecommunication Regulatory Authority also increased restrictions on news and advertising using aggregate text messages. Media companies send text messages using major cellphone companies or intermediary providers and are now required to obtain explicit approval from the ministry of information and the Supreme Council for Journalism before sending. Officials justified the move as an effort to prevent intermediary providers without a clear legal status from asserting control over aggregate text messaging, as well as a step to better regulate an unruly business.

The use of aggregate text messaging to serve commercial purposes or to incite civil disorder (a flood of recent messages incited sectarian actions following tensions between Muslims and Christians) has soared lately. But many opposition groups also rely on aggregate text messages to stay in touch with their supporters and the public, disseminate political messages, and mobilize participation in peaceful demonstrations. Inhibiting such activity by opposition groups such as the April 6 Youth Movement, Muslim Brotherhood, and National Assn. for Change as they enter the election season is undoubtedly one of the government’s main goals in restricting bulk text messaging services.

Another set of measures has targeted freedom of expression in privately owned media through indirect pressure. The Egyptian public has been seized particularly with the case of Ibrahim Eissa, the outspoken journalist whose talk show was canceled by the management of On TV (a station funded by the billionaire Naguib Sawiris) in September. In October, Eissa was also forced to resign from his position as editor-in-chief of al-Dostor newspaper, just a few weeks after Sayyid al-Badawi, secretary general of the Wafd Party (nominally part of the opposition), became one of the paper’s principal owners.

Although the Egyptian government did not directly remove Eissa from his positions, Egyptians understand that media moguls ousted Eissa as a service to the government. It is possible that they didn't want their economic interests to be hurt by a government crackdown had Eissa continued his diatribes unchecked. The actions have effectively silenced a well-known voice of the opposition who has persistently supported opposition demands for political reform and unrelentingly criticized the authoritarian regime, electoral fraud, and the possibility that President Hosni Mubarak’s son Gamal will inherit the presidency. In the last few weeks, the government has also started intimidating other independent journalists, either through lawsuits (such as a case against opposition leader Hamdy Qandil) or by pressing media outlets to marginalize outspoken journalists.

The Egyptian government denies politics played a role in stopping the transmission of satellite channels and talk shows or heightening restrictions on aggregate text messaging; just as it washes its hands of responsibility for the pressure against troublesome journalists. Meanwhile suspicion mounts that political motives have been pivotal in all of these decisions and that they are closely tied to the run-up to the parliamentary elections.

-- Los Angeles Times

Photos: Amr Hamzawy, above, is a senior associate at the Carnegie Middle East Center in Beirut; Michele Dunne is a senior associate at the Carnegie Endowment for International Peace in Washington, D.C. Credit: Carnegie Endowment for International Peace

 

 

Comments 

Advertisement










Video